Di kopi pes dari emel... tq for sharing...
Sekadar berkongsi.
Ana hari2 kasi panas enjin without fail
Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua
pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta,
lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan
sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi
sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu
minit. Ada
yang memanaskan selama 5 minit. Ada
yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin,
pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan
perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu
gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk
menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa
berprestasi tip top.
Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini
diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu
yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di
JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada
belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di
dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana? Berdasarkan pemerhatian gua
dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak
zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia
sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai
kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa
gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo
kegemarannya. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu,
gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua
ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya
dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula
panaskan enjin kenderaan di Malaysia
ni?
Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan
dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak
digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen
nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan.
Kempen yang sama turut dilakukan di
Jepun , United Kingdom
dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang
bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura
(idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara
ini ditegah?
The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke
jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah
tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.
Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les
Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan
kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien
hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu
membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara
yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya
atau dengan kata lain stail Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus.
Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura
(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah.
Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan
sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding
silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder
lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa
yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada
pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh
jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia
bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.
Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang
tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia
akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.
Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari
ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia
adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila
terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama
untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa
berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat
berkarat.
Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang
dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia
pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan
tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin
pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah
men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen
oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar
kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh
diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.
Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati
dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu
400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat
panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan
tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada
alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu
yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan
kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura
(idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak
bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?
Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan
enjin. Ada
tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam
sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan
memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada
faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan
di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan
pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke
bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu
mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan
pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman
enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa
setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam
minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft.
Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing
seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin.. Untuk
memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah
dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?
Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya
lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung
pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing
bagi kita rakyat Malaysia
. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab
dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab
itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah
cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena
roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi
enjin kereta terbiar hidup.
Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar
dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu
orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan
bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan
tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu
enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh
menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang
ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin
dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus
ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah
hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.
0 comments:
Post a Comment